Z chaosu pandemie nejvíce vytěžily řetězce s potravinami. Pokladníci a další v první linii brali mimořádné prémie a bonusy

Date:

Pandemie koronaviru má jednoznačné ekonomické vítěze. Jsou jimi obchodní sítě s potravinářským a drogistickým zbožím. Rostly jim tržby, investovaly, zvyšovaly zaměstnanost, tlumily inflaci. Překvapivě loni byl růst cen potravin nejnižší za poslední čtyři roky – jen 1,8 procenta. Při hodnocení roku 2022 jsou však obchodníci ze Slovenské aliance moderního obchodu (SAMO), která seskupuje nejsilnější nadnárodní řetězce, opatrní.

Předseda Slovenské aliance moderního obchodu Martin Krajčovič
Žít znamená denně jíst a mít pocit čistoty. Sytost a osobní hygiena jako předpoklady přežití byly ve druhém roce pandemie COVIDU 19 opět vodou na mlýn potravinářským a drogistickým sítím. Analýza nákupních zvyklostí, kterou poskytla SAMO, ukazuje upevňování nových stravovacích zvyklostí a vůbec životních návyků a současně typický slovenský paradox, jaký není vidět ani v jedné ze zemí visegrádské čtyřky.

Potravinářství, kdysi jedno z nejdůležitějších odvětví ekonomiky, se ještě více dostává na periferii státního zájmu. Ani letos neslibuje zlepšení: čeští spotřebitelé si pocit existenčního bezpečí zajišťují nákupy potravin a drogerie vyrobenými převážně v zahraničí. Také se vydávají ve stále hojnějších počtech nejen na nákupy potravin, benzínu, ale také užít si život zejména do Polska, protože tam i cestovní ruch as ním spojené gastroslužby jsou levnější.

Průměrný nákup stál 13,70 eura
Slovensku chybí analýza multiplikačních efektů, které přijaly sousední země v úsilí udržet ekonomiku v rovnovážném stavu a tím udržet zaměstnanost i životní standard svých občanů. Do těchto slov by se dal shrnout pohled na slovenskou ekonomiku a vládní politiku přes prismu obchodu. Na setkání s novináři jej analyzoval Martin Krajčovič, předseda SAMO.

SAMO seskupuje na Slovensku dobře známé řetězce – Billu, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco, spolu s dm drogerie markt, jakož i Terno real estate – které patří s více než 30 tisíci zaměstnanci k podnikatelským skupinám, které vytvářejí nejvíce pracovních příležitostí v zemi. Za poslední dva roky nabídli 1700 nových pracovních míst, z toho loni téměř tisíc. Pokladníci a další personál brali loni mimořádné prémie a bonusy, ale nezáviďme jim. Byli a jsou to stále prvolínioví, koronou nejvíce ohrožovaní pracovníci.

Drahé bydlení, energie a potraviny. Zdražování o 8,4 % je největší za 17 let
Společnost Nielsen naměřila seskupení SAMO meziroční růst tržeb o 3,2 procenta. S absolutními tržbami se úspěšný sektor nepochlubil, ale pokud si dovolil investice za 250 milionů eur bez jakýchkoli dotací, naznačuje to, že obchodu se daří. Modernizace hovoří o změně trendu – 30 procent investic směřovalo do rozšíření sítí a 70 procent do inovací prodeje. SMART technologií.

Na fakt, že i ve druhém roce pandemie se posílila práce z domova, obchod zareagoval rozšířením on-line prodejů. Stále však dominují nákupy v klasických kamenných obchodech. Trendem se stal „one-stop shopping, tedy koupě různého tvaru v rámci jednoho nákupu. Jde o potraviny, drogerii, léky, které najdou zákazníci jako životně nezbytné potřeby pod jednou střechou. I to dokresluje, proč se sítím daří, ačkoli utratili na protipandemické opatření 57 milionů eur.Obchod tvrdí, že i proto byly a jsou prodejny spolehlivým článkem, který umožňuje zvládat zápas s COVID-19.

Velká čísla, do kterých se slévají ať už čtvrtmiliardové investice do zkvalitnění prodeje, nebo do posílení pocitu bezpečí, si většina zákazníků neumí představit, rozumí však cenám. Loni měl průměrný slovenský nákup hodnotu 13,70 eura, což znamená, že každý z nás utratil na potraviny a drogerii o 3,16 procenta více než v roce 2020.

Jedni šetří, druzí investují do sebe
Při výběru potravinářského a drogistického zboží se projevily dvě protiřečivé tendence. Martin Krajčovič konstatoval spotřebitelský příklon ke zboží s nižší přidanou hodnotou. Je za ní nejistota z vývoje pandemie, která vyúsťuje do ekonomického znejistění domácností. To způsobí podle Krajčoviče i sílící zájem o přeshraniční nákupy, zejména v prvním pololetí roku 2022. Významným mezníkem bude v polovině dubna Velikonoce. Po Vánocích jsou velikonoční svátky druhým nejdůležitějším obdobím pro obchodníky. Tehdy se Slováci neváhají plísnout po kapse a nakoupí více kvalitnějšího i dražšího zboží, nebo využijí k jeho naplnění hojně nabízené výrobky ve slevě.

spot_img

Related articles

Jak na optimalizace webového obsahu

SEO služby a tvorba obsahu je důležitým prvkem každé webové stránky, která si klade za cíl zlepšit svou...

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří v souvislosti se širokým spektrem jejich pozitivních účinků. Které...

Párty stany v zimě: Jak vybrat stan do náročnějších podmínek

Párty stany máme tradičně spojené hlavně s létem. Nicméně jsou dostatečně odolné i pro použití v náročnějších podmínkách. Co...

Potřebujete poradit ve věcech celního odbavení? Pomůže vám FinReal Liberec

Celní problematika je velmi obsáhlá a není vůbec jednoduché se v ní vyznat. Proto je namístě mít možnost poradit...